Winnaar gezocht voor 19e projectprijs

Breng uw stem uit en bepaal welk project de Reynaers Projectprijs 2016 wint

Dinsdag 22 november 2016 — Welk project volgt de Copierwoning op als winnaar van de Reynaers Projectprijs? Net als vorig jaar, bepaalt het publiek wie er wint. Daarvoor kan online gestemd worden op de door de vakjury genomineerde projecten.

Welk project volgt de Copierwoning op als winnaar van de Reynaers Projectprijs? Net als vorig jaar, bepaalt het publiek wie er wint. Daarvoor kan op de website projectprijs.reynaers.nl gestemd worden op de door de vakjury genomineerde projecten.

De projectprijs wordt dit jaar voor de 19e keer georganiseerd door aluminium gevelsysteemhuis Reynaers dat op deze manier de waardering uit wil spreken richting de bij een project betrokken partijen voor het gebruik van haar systemen. De winnaar ontvangt 2.500,00 euro en mag datzelfde bedrag doneren aan een goed architectuur doel.

Criteria
De vakjury beoordeelde de ingezonden projecten op architectuur en daglichttoetreding, de keuze van de aluminium kozijnen in relatie tot de architectuur, de detaillering en de uitvoering. Ook de voorbeeld functie c.q. maatschappelijke relevantie van het project werd meegenomen, al bleek die in praktijk lastig te beoordelen op basis van de aangeleverde informatie.

De samenstelling van de vakjury wijzigde dit jaar. De jury bestaat nu uit:
•    Caroline Kruit, uitgever, hoofdredacteur en docent aan de Academy of Architecture
•    Jeroen van Hettema, de architect van het winnende project van 2015
•    Justin Agyin, bestuurslid van sectievereniging voor architectuur AnArchi van TU/e
•    Joost Katoen, bestuurslid van sectievereniging voor architectuur AnArchi van TU/e
•    Hans van der Looij, Sales & Marketing manager Reynaers

Architect in video
De vakjury nomineerde tien projecten. Een project viel daarna toch af bij de realisatie van het benodigde materiaal om de projecten op een eerlijke manier te kunnen laten beoordelen door het publiek. Van de negen overgebleven projecten is in samenwerking met de architect een korte video gemaakt waarin de architect een toelichting geeft op zijn ontwerp en de keuze voor het gebruik van aluminium systemen in de gevel. De filmpjes zijn samen met foto’s en een projectbeschrijving te zien op de website projectprijs.reynaers.nl. Het publiek kan daar uit de genomineerden zijn favoriete top drie samenstellen.

Een paar trends
Het aantal inzendingen was vergelijkbaar met vorig jaar. Het aandeel in de categorie particuliere woningen was flink hoger. En dat zie je terug in het aantal genomineerde huizen die allemaal een duurzame, luxe uitstraling hebben. Opvallend is verder het gebruik van metalics. Goud- en geelkleurige varianten laten de kozijnen letterlijk schitteren. Als laatste noemen we het hoge aantal toegepaste schuifdeuren. Binnen en buiten mogen vrijwel naadloos in elkaar overgaan. De geleding in de gevel verraadt nauwelijks welk deel te openen is: een strak stramien in de gevel maakt dat het aanzicht in geopende of gesloten stand vrijwel identiek is.

Stemmen
Tot en met 23 december kan het publiek op de website projectprijs.reynaers.nl de projectvideo’s bekijken en zijn favoriete top drie samenstellen. Het project met de meeste stemmen wint en volgt de Copierwoning op.

Nominaties
Hieronder een korte toelichting van de jury op de nominaties:

Avec, Tilburg
Architect: Bedaux de Brouwer Architecten
Gevelbouwer: Mondana

Nieuwe bedrijvigheid in het midden van de stad: dat zet je in de etalage. De werknemers van de creatieve opdrachtgever van dit nieuwe pand zitten dan ook letterlijk in de etalage. Door te kiezen voor prefabricage, kon het pand binnen een half jaar worden gerealiseerd. Grote raampartijen domineren het geometrische gevelbeeld. Het stoere, robuuste uiterlijk is vormgegeven met een lijnenspel van baksteen en diepliggende, ranke kozijnen. Door een antracietkleur te kiezen voor de gevelelementen, gaat alle aandacht uit naar de dynamiek achter de gevel. En van binnen uit werkt het ook zo: de enorme lappen glas in de ranke, donkere kozijnen bieden een prachtig omkaderd uitzicht op de historische stad.

Bosvilla, Voorschoten
Architect: Architect Eigen Huis
Gevelbouwer: Boeters Alubo

Dit vrijstaande woonhuis toont een geometrische gevelcompositie van verticale lijnen en zorgvuldig gekozen openingen. De lijnen zijn uitgevoerd in hout en geven letterlijk vorm aan het archetype huis met zadeldak. Maar daarmee houdt de vergelijking met traditie op: de bosvilla heeft een uniek en zeer eigentijds karakter, waarbij subtiele afwijkingen van ‘rigide’ patronen een zekere speelsheid in het ontwerp brengen. Het lichte hout contrasteert met de donkere kozijnen, zonwering en balkons. Het daglicht wordt tot diep in de woning gevangen door grote schuifpuien en dakramen in het vlak van de houten omhulling.

Herenhuis Buiksloterham, Amsterdam
Architect: Dittmar Architecten
Gevelbouwer: Schipper Kozijnen

‘Kleren maken de man’ kan voor dit project worden vertaald naar ‘kozijnen geven het elan’. Op een nieuwe uitbreidingslocatie in Amsterdam Noord krijgen zowel de voor- als de achtergevel extra cachet door de koperkleurige kozijnen in een vast stramien. Elke raampartij is eender, waardoor een krachtig en herkenbaar beeld ontstaat. De combinatie van materialen geeft een robuuste uitstraling aan dit huis, dat ongetwijfeld de concurrentie aan kan gaan met de (nog te bouwen) belendende panden.

Hofjeswoningen Westeinde, Den Haag
Architect: studio suit
Gevelbouwer: Schouten Kozijnen

Een ‘vergeten’ stukje Haagse binnenstad kreeg een eigentijdse impuls met de renovatie van drie tot bedrijfsruimte geworden hofjeswoningen tot drie karaktervolle stadswoningen. Daar waar de hofjeswoningen en de geschiedenis als bedrijfsruimte nog goed afleesbaar zijn aan de gevels, geven de opvallende, messingkleurige kozijnen en deuren aan dat hier een nieuwe toekomst begint. Deze keuze is ook gemaakt voor het interieur, waar ruwe wanden en de oorspronkelijke plafonds ook een mooi contrast geven met de nieuwe kozijnen met het opvallende messingkleurig te openen deel.

Kindercampus Zuidas, Amsterdam
Architect: Facts Architects i.s.m. Hund Falk Architecten
Gevelbouwer: Aluminiumbouw D’n Boeij

Bij dit gefaseerd uitgevoerde project kunnen de gekozen materialen tegen een stootje: onbehandeld hout en geanodiseerd aluminium bepalen het gevelbeeld. En daar waar de meest recent uitgevoerde toevoeging aan het project nog wat glimt en contrasterend licht hout laat zien, geven de oudere delen al een blikje naar een zilverkleurige toekomst voor het plan. De vergrijsde houten geveldelen gaan een harmonieuze compositie aan met de aluminium kozijnen en buitenzonwering. De wijze waarop de kozijnen zijn gedetailleerd, verdient aandacht: juist omdat ze bijna onzichtbaar in de wanden, vloeren en plafonds verdwijnen. Licht en lucht bepalen hier de sfeer en het comfort: voor een plek waar dagelijks vele kinderen rondlopen is dat de juiste keuze.

Philips Lighting, Eindhoven
Architect: diederendirrix architecten
Gevelbouwer: Wijmoco Geveltechniek

Van gesloten betonkolos naar open en glimmend woonpaleis: bij de transformatie van dit kantoorgebouw zijn uitersten gezocht en gevonden. Niet alleen is er rigoureus gekozen voor een ander gevelbeeld, ook de keuze voor een lichte messingkleurige (“champagne” volgens de architecten) afwerking van de slanke kozijnen voor de grote raampartijen is gedurfd. De kleur bepaalt het karakter van het exterieur én het interieur. In de horizontale geleding van de gevelelementen is een verticaal schuivend element opgenomen, waardoor het voor de bewoners mogelijk is om een derde van de gevel te openen. Daarmee wordt de gehele woonkamer beleefd als een inpan-dig balkon. Ook voor de extra bouwlaag met penthouses is de metallic kleur dominant, maar hier kreeg de gevel een verticale geleding met schuifpuien. De uitkragende buitenzonwering maakt het beeld compleet.

Poolhouse, Bergen
Architect: UWarchitecten
Gevelbouwer: Huijberts Gevelbouw

Materiaal, detaillering en techniek vullen elkaar vrijwel naadloos aan bij dit kleine, maar bijzondere project in de duinen van Noord-Holland. Een bijgebouw voor een zwembad, dat zelfstandig moet kunnen functioneren: zowel energetisch als architectonisch. De bijna abstracte wijze waarop de overgangen tussen de gevelmaterialen en de kozijnen zijn vormgegeven, verraden dat er veel tijd is gaan zitten in het puzzelen met maten en toleranties. Maar juist door ze in kleur te laten contrasteren, draagt elk bouwelement bij de uitstraling van het geheel.

Torenflat, Maastricht
Architect: Huiswerk Architecten
Gevelbouwer: Blitta

Soms is een renovatie gewoon goed, omdat het bijna niet opvalt dat er iets is gebeurd behalve een flinke opfrisbeurt van het pand. Zo ook bij deze flat uit de jaren zestig, waarbij de oorspronkelijke architectuur een vrij dominant lijnenspel vertoont. Om de woningen naar een aanvaardbaar energiegebruik en leefcomfort te brengen, was een flinke ingreep echter nodig. De architect van de renovatie heeft ervoor gekozen om de oorspronkelijke architectuur te koesteren en de verbetering in de gevel te brengen door kozijnvervanging en – in het exterieur - onzichtbare thermisch en akoestisch isolerende oplossingen. Het spel met lijnen en diepte is voor de kozijnen vertaald in een voor de bewoners ook op langere termijn gebruiksvriendelijke oplossing: de ramen zijn zo gedetailleerd, dat ze van binnenuit bewasbaar zijn.

Woonhuis, Zeist
Architect: Bedaux de Brouwer Architecten
Gevelbouwer: Alconstrux

Het ruwe, schone beton in de gevel van deze villa in bosrijke omgeving steelt weliswaar de show, maar het zijn de subtiel gekozen en gedetailleerde kozijnen die dat mogelijk maken. Want ondanks de robuuste structuur van de villa, is het juist het spel buiten-binnen-buiten dat een grote rol heeft in de beleving door de bewoners. Daar waar een relatie kan worden gemaakt tussen het interieur en het groen om de villa, zijn het grote raampartijen gevat in ranke donkere kozijnen – die dat mogelijk maken. Ook voor de verdiepte slaapruimten kan op die manier daglicht worden gevangen. Een buitenzonwering met donkere horizontale lamellen geeft het exterieur een vriendelijke schaal.

Nominaties Reynaers Projectprijs 2016

Torenflat