Winnaar gezocht voor 18e Reynaers Projectprijs

Welk project volgt Dune House op?

Dinsdag 10 november 2015 — Welk project volgt Dune House op als winnaar van de Reynaers Projectprijs? Net als vorig jaar, bepaalt het publiek de winnaar. Daarvoor kan op de website projectprijs.reynaers.nl gestemd worden op de door de vakjury genomineerde projecten.

De projectprijs wordt dit jaar voor de 18e keer georganiseerd door aluminium gevelsysteemhuis Reynaers dat op deze manier de waardering uit wil spreken richting de bij een project betrokken partijen voor het gebruik van haar systemen. De winnaar ontvangt 2.500,00 euro en mag datzelfde bedrag doneren aan een goed architectuur doel. Zo wordt passie voor architectuur ingezet voor een maatschappelijk doel. Marc Koehler die met Dune House de projectprijs afgelopen jaar won, moet nog een definitieve keuze maken voor de invulling van het goede doel. Eerder zette architectenbureau diederendirrix de prijs in voor stichting Djenné in Mali en architectenbureau Inbo voor een traineeship voor de ontwikkeling van een ‘Low Carbon City’’ in Shenzhen in China.

Criteria
De vakjury beoordeelde de ingezonden projecten op architectuur en daglichttoetreding, de keuze van de aluminium kozijnen in relatie tot de architectuur en de detaillering en uitvoering. Ook de voorbeeld functie c.q. maatschappelijke relevantie van het project werd meegenomen, al bleek die in praktijk lastig te beoordelen op basis van de aangeleverde informatie.

Het aantal te beoordelen inzendingen, uiteindelijk veertig, was lager dan in voorgaande jaren. Daar stond tegenover dat de kwaliteit van de inzendingen in dezelfde vergelijking hoog was. Stuk voor stuk zijn de inzendingen aansprekende projecten op bijzondere locaties, tot in het detail zorgvuldig vormgegeven en gerealiseerd.

Architect in video
Tien projecten werden genomineerd door de vakjury. Twee projecten vielen daarna toch af bij de realisatie van het benodigde materiaal om de projecten op een eerlijke manier te kunnen laten beoordelen door het publiek. Van de acht overgebleven projecten is in samenwerking met de architect een korte video gemaakt waarin de architect een toelichting geeft op zijn ontwerp en de keuze voor het gebruik van aluminium systemen in de gevel. De filmpjes zijn samen met foto’s en een projectbeschrijving te zien op de website projectprijs.reynaers.nl. Het publiek kan daar uit de genomineerden zijn favoriete top drie samenstellen.

Voor het eerst is er bij de nominaties sprake van acht verschillende architectenbureaus en acht verschillende gevelbouwers. Dat is in de recente geschiedenis van de Reynaers Project Prijs nog niet eerder gebeurd. Met de kwaliteit van de inzendingen in ogenschouw, kan rustig worden gezegd dat de kwaliteit van het gebouwde door al deze partijen als gezamenlijk uitgangspunt is genomen en tot en met de uitvoering zorgvuldig is bewaakt. Dat is in de Nederlandse bouw wel eens anders geweest. Een hoopvol signaal.

Tot en met 18 december kan het publiek op de website projectprijs.reynaers.nl de projectvideo’s bekijken en zijn favoriete top drie samenstellen. Het project met de meeste stemmen wint en volgt Dune House op Terschelling op.

Nominaties
Hieronder een korte toelichting van de jury op de nominaties:

Copier woning, Zeist
Architect: Jevanhetarchitectuur
Gevelbouwer: Haro Aluminium

Deze inzending betreft de aanbouw aan de woning die Gerrit Rietveld in 1955 voor zijn vriend Andries Copier ontwierp. Rietveld maakte een bescheiden tweelaagse woning op een duin, met rechte lijnen en een plat, licht overhellend dak. In de nieuwe aanbouw zijn de door Rietveld getekende lijnen op subtiele wijze vertaald in zowel volume als gevel. Binnen de stringente eisen van het bestemmingsplan en met respect voor het bestaande pand, is een flink volume over twee lagen gerealiseerd. Daar waar het witte, bestaande huis een introvert karakter heeft, durft het nieuwe bouwdeel stoer voor de dag te komen met donkere baksteen en donkere kozijnen. Een geheel beglaasde doorgang verbindt de twee architectonische uitersten, die bij gedetailleerde beschouwing toch heel veel gemeen blijken te hebben.

De Amazones, ’s-Hertogenbosch
Architect: DOK Architecten
Gevelbouwer: P. van Hoesel

Op een gevoelige locatie, namelijk een groene, recreatieve omgeving aan de rand van ’s-Hertogenbosch, prijken drie hoge woontorens. De gebouwen hebben lichte gevels en een bijzondere vorm die zowel in de plattegrond als in de stedelijke context voor verrassende uit- en aanzichten zorgt. Vanuit de stad zijn de gevels solide, het aanzicht vanuit het park is transparant. De vele raampartijen, grotendeels gevat in donkere, rank vormgegeven aluminium kozijnen, geven de bewoners een riant uitzicht over zowel stad als het omringend natuurgebied.

De Plint, Tilburg
Architect: Ed Bergers Architecten i.s.m. KoningEllis architecten
Gevelbouwer: V.P.G. aluminium ramen en geveltechniek

Dit is een project van de lange adem, met heel veel betrokken partijen en op een zeer gevoelige plek: De Plint is na een jarenlang proces dan toch eindelijk opgeleverd. Gebouwd deels in en op een parkeergarage, geeft het plan eindelijk weer een karaktervolle gevel aan de straat in het hartje van Tilburg. Het gevelbeeld is allerminst een compromis: een bijzonder lijnenspel met delen metselwerk tussen stalen profielen en grote raampartijen. Of het compromis moet liggen in de uitstraling die zowel eigentijds als klassiek (industrieel) genoemd kan worden. De bijzondere kleur van de kozijnen - mosgrijs - geeft het pand een chique uitstraling.

Koninklijke Gazellefabriek, Dieren
Architect: Bronsvoort Blaak Architecten
Gevelbouwer: Boertjes Aluminium en kunststof

In de loop van het meer dan honderdjarig bestaan was deze fietsenfabriek een aaneenschakeling van gebouwen en aanbouwen geworden. Met het thema “Licht en Lucht” is het complex getransformeerd tot één overzichtelijke, moderne productiefaciliteit met kantoren. Het oorspronkelijke pand uit 1900 en een in de jaren dertig toegevoegde vleugel zijn daarbij gerespecteerd, gerenoveerd en ‘omarmd’ door een nieuwe hal. Opvallend zijn de grote raampartijen, de doorzichten en de eenheid in sfeer. De kozijnen spelen daarbij een belangrijke rol: met klassieke geledingen in de bestaande panden tot nieuwe composities voor de jongste toevoegingen bepalen de open geveldelen goeddeels het karakter van dit op de toekomst gerichte bedrijfspand.

Musa, Rotterdam
Architect: diederendirrix
Gevelbouwer: Alkondor

Het is misschien geen liefde op het eerste gezicht met dit grote, donkere en ietwat afstandelijke pand aan het water in het Rotterdamse Katendrecht. Maar met een dergelijk solide uitstraling kan niemand eromheen: dit pand gaat nooit meer weg. En dat is maar goed ook, want achter die strakke en geometrische gevels bevinden zich talrijke functies die belangrijk zijn voor dit deel van Rotterdam. Met scholen, wijkvoorzieningen en appartementen is Musa bijna een stad in de stad. Eenmaal dichtbij of in deze “stad”, zijn het juist de ritmes en details in de gevel die het pand een menselijke maat geven.

MFA Heerde-Oost, Heerde
Architect: DAT architecten
Gevelbouwer: Dijkema ramen en deuren

Bij deze multifunctionele accommodatie is nadrukkelijk gespeeld met lijnen: van het stedenbouwkundig niveau tot in het (kozijn-)detail. Het resultaat is een gebouw dat zich, ook letterlijk, naar alle zijden opent. Dit uitnodigende karakter past natuurlijk goed bij de functie, maar geeft ook een direct relatie met het omringende openbaar gebied. Met een bescheiden materialenpalet voor de gevel, zijn het de verticale kozijngeledingen die het pand een speels ritme geven.

Het Brouwhuis, Oisterwijk
Architect: Bedaux de Brouwer architecten
Gevelbouwer: Aluvendo

Met een uiterst geraffineerd lijnenspel in de gevel van deze woning in het bos, worden de grenzen tussen binnen en buiten min of meer opgeheven. Een strak rechthoekig volume met zadeldak biedt plaats aan een efficiënte plattegrond, waarbij in vorm en materialisering wordt gerefereerd aan de bosschuur die eerder op deze locatie stond. En al was het uitzicht een belangrijk criterium voor de kozijnkeuze en -detaillering, comfort was minstens even belangrijk. Het maakt de woning ingetogen en uitgesproken tegelijk.

Woonhuis Jacobs-Kesters
Architect: Molenaar & Co Architecten
Gevelbouwer: Gruijters Aluminium

Het is de opdrachtgevers en architect te prijzen dat zij in deze verouderde, tweelaagse woning een moderne villa zagen en hebben gerealiseerd. De voor- en na-beelden zijn verbazingwekkend. De kozijnen zijn als een wiskundige puzzel gecomponeerd en gelijnd in de gevel en bepalen, samen met de verhoogde kap, het nieuwe beeld. Juist door de geleding in de kozijnen, die modern comfort uitstraalt en tegelijk een klassieke kwaliteit heeft, krijgt het pand een tijdloos karakter.

Copier woning, Zeist

Genomineerden Reynaers Projectprijs 2015