Renovatie jaren 50 woning met aluminium

Licht en comfort in huis

Maandag 5 januari 2015 — Verliefd worden op een huis uit de jaren '50 dat nog volledig gerenoveerd moet worden. Ghislaine en Marco Tramonte verbouwden hun huis tot een moderne woning met veel licht en comfort. De uitstraling bleef behouden door toepassing van aluminium kozijnen van Reynaers. Een grote schuifpui bracht licht.

In Eindhoven renoveerden Marco en Ghislaine Tramonte in 2014 enthousiast hun net gekochte jaren 50 woning. Het hele huis was voorzien van stalen kozijnen. “We vonden de industriële look ervan mooi, maar echt praktisch waren die kozijnen niet. Overal zat nog enkel glas en de sluitingen waren simpele haakjes die je zo open kon wippen”.

“Eigenlijk was er de afgelopen dertig jaar niets meer aan veranderd. De uitbouw was verzakt, er zaten bruine tegeltjes op de keukenmuren en alles was nog enkel glas”. Toch werden ze verliefd op het huis. “We zagen direct de mogelijkheden en zijn er gewoon voor gegaan.”

Licht in huis
Ghislaine en Marco kozen heel bewust voor een ouder huis, maar één ‘nieuwbouwding’ wilden ze wel graag: “Licht in huis. We hadden een huis met grote ramen en open ruimtes, dat wilden we hier ook weer”. Samen met de aannemer en een bevriende architect maakte het stel plannen en tekeningen voor de verbouwing.

“Een van de eerste dingen die we bedachten was de schuifpui in de keuken, die moest zo ver mogelijk open kunnen. En we bedachten dat we een lichtstraat wilden, om nog meer licht binnen te laten”.

Speciaal profiel voor renovatie stalen ramen
Het hele huis was voorzien van stalen kozijnen, in de jaren ’50 werden die veel toegepast. “We vonden de industriële look ervan mooi, maar echt praktisch waren die kozijnen niet. Overal zat nog enkel glas en de sluitingen waren simpele haakjes die je zo open kon wippen”. Dus ging Ghislaine op zoek naar een alternatief.

Op internet vond ze informatie over het Reynaers CS 38-SL raam- en deursysteem. “Een staalrenovatieprofiel wordt dit genoemd en daar viel ik voor. Het is een heel dun kozijn met bijna dezelfde lijnen als de kozijnen die we hadden. Maar dan wel goed beveiligd en geïsoleerd”. Ghislaine koos voor een donkergrijze, bijna zwarte kleur, binnen en buiten. “Dat geeft het huis een heel chique uitstraling”.

Het CS 38-SL-raam- en deursysteem: een strak, slank en esthetisch profiel dat zeer goed toepasbaar is bij renovatieprojecten met stalen deur- en raamkozijnen. CS 38-SL is net zo rank waardoor het originele ontwerp gehandhaafd blijft. Scharnieren die in het zicht zitten, behoren tot het verleden. Door dit verborgen beslag, is ook de binnenafwerking eenvoudiger. De verborgen ontwatering vervolmaakt het esthetisch uiterlijk. De profielen zijn in alle kleuren leverbaar met, indien gewenst, een verschillende binnen- en buitenkleur.

Glas-in-lood teruggezet
De kozijnen werden besteld bij Reynaers dealer Alcast in Leunen. “Binnen een week of 6 werden ze geleverd en geïnstalleerd. Dat was fijn, want we werkten met een strakke planning en er moest heel wat gedaan worden”. Het was nog even spannend of alle ramen op tijd zouden zijn.

“We hebben in een aantal kozijnen het originele glas-in-lood laten terugzetten, of eigenlijk laten namaken. Maar dan in het dubbele glas. Dat is echt heel mooi geworden. Vooral in de woonkamer. Daar hebben we een achthoekig, bijna rond raampje met glas-in-lood. Dat hebben ze heel knap gemaakt”.

Het meest enthousiast is Ghislaine over de schuifpui, die 6 meter lang is en voor twee derde open kan. “Dat is echt geweldig. Sinds we hier wonen staat de pui zoveel mogelijk open. Heerlijk, dan is het net alsof je buiten staat te koken”

Renovatie jaren '50 huis met Reynaers staalrenovatie raamkozijn