Fairtrade coöperatie Paraguay ontvangt cheque voor renovatie klaslokalen

Goed doel Reynaers Projectprijs uitgereikt

Voor de renovatie van enkele klaslokalen in Paraguay ontving de Fairtrade coöperatie Asociación de Productores de Caña de Azúcar de Independencia een cheque ter waarde van 2.500 euro. Hans van der Looij, sales & marketing manager van Reynaers, overhandigde deze aan Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar, de stichting die eigenaar is van het Fairtrade keurmerk in Nederland.

De winnaar van de Reynaers Projectprijs mag 2.500 euro weggeven aan een goed architectuur doel. Peter Keijsers, de architect van het winnende project, koos voor een fairtrade project.

Ruwe, industriële bouwstijl

Peter Keijsers, architect bij Bedaux de Brouwer Architecten, ontwierp de villa in Zeist waarmee hij de projectprijs 2016 won. De jury van de projectprijs was enthousiast over het ruwe, schone beton in de gevel van de villa en het contrast tussen de bosrijke locatie en de zorgvuldig gedetailleerde aluminium kozijnen. Uiteindelijk kreeg het project de meeste publieksstemmen waardoor het als winnaar uit de bus kwam.

Co-funding door coöperatie

De in 1977 opgerichte basisschool Escuela Básica Nº 2306 San Pedro van de genoemde suikerriet coöperatie geeft les aan 54 kinderen. De klaslokalen zijn duidelijk toe aan een opknapbeurt: het dak lekt en de planken muren zijn kapot.

Fairtrade helpt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst.

Hierbij is belangrijk dat coöperaties zelf over hun ontwikkeling beslissen en zelfredzaam zijn.  Daarom zal de coöperatie zelf gaan zorgen voor de renovatie van de school en voor het extra geld dat nodig is, bovenop de 2.500 euro. Dat stimuleert hun zelfstandigheid en betrokkenheid bij de gemeenschap. Zij kunnen hun kinderen zo met gepaste trots naar hun eigen school laten gaan voor onderwijs.

En onderwijs is essentieel. De beste remedie tegen armoede is mensen in staat stellen om zelf in hun inkomen te voorzien. Scholing helpt daar enorm bij. Het fairtrade keurmerk staat bovendien voor veel meer: zo is kinderarbeid verboden bij fairtrade gecertificeerde boerencoöperaties en moet een coöperatie democratisch zijn.

Onderwijs voor een betere toekomst

Peter Keijsers: ‘Waarschijnlijk dat de renovatie van de klaslokalen geen architectuurprijs zal opleveren. Maar de school vormt straks wél de basis waar misschien wel een toekomstig architect, dokter of leraar zijn of haar eerste lessen gaat krijgen.’’