BILT wint Reynaers Projectprijs

Flexibel circulair bouwsysteem wint 20e projectprijs

Niet eerder zat er zo weinig verschil tussen de winnaar en de nummer twee van de Reynaers Projectprijs. Met slechts 2 % meer stemmen won BILT in Utrecht. Deze modelwoning, een ontwerp van het team van BILT, werd gerealiseerd door Huijberts gevelbouw. De duurzame en modulaire woning kreeg 19,5  % van alle door het publiek uitgebrachte stemmen.

Meegroeien en meekrimpen
In slechts twee maanden tijd werd begin 2017 op het Kubuseiland in Leidsche Rijn Utrecht de modelwoning gerealiseerd. De woning kan eenvoudig meegroeien en -krimpen met de wensen van de bewoners. De toegepaste onderdelen worden geprefabriceerd en op de bouwplaats geassembleerd. Het huis is onderhoudsvrij en levert energie.

Teamwork
Architect Hans Sluimer is initiatiefnemer van het innovatieve bouwsysteem, dat hij samen met een team van ingenieurs en leveranciers ontwikkelde. In 2016 werd hiervoor het bedrijf BILT opgericht, dat niet alleen huizen ontwerpt, maar ook ontwikkelt en verkoopt. Het team bestaat uit Max Brobbel (architect), Bart de Haan (bouwkundige), Coen Koop (sales, PR en marketing) en Twan Remmits (constructeur en BIM-modelleur).

Circulair
“BILT maakt zeer diverse woningen mogelijk, qua grootte, vorm, indeling en afwerking. De modelwoning bewijst dat we met ons flexibele circulaire bouwsysteem interessante architectuur kunnen maken”, benadrukt architect Max Brobbel.

De vakjury over BILT
De BILT modelwoning was een beetje een buitenbeentje tussen de 43 inzendingen. De jury was echter direct gecharmeerd van de bijzondere compositie, uitgekiende detaillering en maatschappelijke relevantie van dit bouwconcept. BILT laat zien dat met de ontwikkelde bouwcomponenten, ook architectonisch een goed niveau is te behalen.

De jury omschreef BILT als volgt:

‘’Stapelen met standaard elementen kan wel degelijk architectuur en een bijzondere ruimtelijke beleving opleveren. Dat blijkt uit de modelwoning met het bouwsysteem BILT. Gesloten elementen bekleed met hout worden afgewisseld met grote, transparante vlakken met aluminium puien die deels ook te openen zijn. Alle betrokken partijen binnen BILT hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van een circulair, energieneutraal en lichtgewicht woningconcept dat direct kan inspelen op trends als tiny housing, kangoeroewoningen en off-the-grid living.’’

Projectprijs
BILT werd samen met negen andere projecten door de vakjury genomineerd voor de 20e editie van de Reynaers Projectprijs. Uit de tien genomineerden kon het publiek online haar favoriete top drie samenstellen. Van de bijna 12.700 uitgebrachte stemmen was ruim 19,5 % voor BILT, gevolgd door Villa Amsterdam en Villa X op respectievelijk de tweede en derde plaats.

Binnenkort vindt de prijsuitreiking plaats. De winnende architect en gevelbouwer ontvangen ieder 2.500,00 euro. In overleg mag de winnaar datzelfde bedrag doneren aan een goed architectuur doel. Zo wordt passie voor architectuur ingezet voor een maatschappelijk doel.

Rina van Heck Marketing en Communicatie, Reynaers Aluminium